Гігієна праці водіїв транспортних засобів.

Професія водія є однією з найпоширеніших у нашій країні. Разом з тим, ця професія є і однією з найбільш небезпечних та шкідливих. Водій — це особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка. (ст.1 Закону України «Про автомобільний транспорт») Назва професії «Водій автотранспортних засобів» є узагальненою назвою, до якої відносяться: водій легкового автомобіля, водій автобуса, водій вантажного автомобіля, водій спецтранспорту. Кожна спеціалізація має свої особливості, а тому в цій статті умови праці мають узагальнену характеристику.

Постійно діючими виробничими факторами, рівні яких мають тенденцію до перевищення є шум, інфразвук, загальна вібрація, параметри мікроклімату та важкість і напруженість праці. Також в салоні автомобіля, зазвичай, наявні шкідливі хімічні речовини (оксид вулецю, оксид азоту, бензин, пил, формальдегід, свинець тощо), шо надходять в кабіну водія ззовні. Склад та концентрації у повітрі речовин, що забруднюють робоче місце водія залежить від виду палива, інтенсивності дорожнього руху в населеному пункті та на дорозі, виду робіт та вантажу, що перевозиться. Також дія факторів на організм водія, залежить від якості автомобільних доріг, технічного стану транспортного засобу, навколишнього середовища та від індивідуальних якостей водія.

Шум і вібрація. Основними їх джерелами є двигун, випускні трубопроводи, кузов, вантаж, якість дорожнього покриття. Відзначається збільшення рівнів шуму та вібрації із збільшенням швидкості руху та зносу автомобіля. Мають значення конструктивні особливості сидіння та ходової частини.

До несприятливих параметрів мікроклімату в теплий період року слід віднести підвищені значення температури (до 33°С) та швидкості руху повітря (до 1,3 м/с), а в холодний – значення температури нижчі за гранично-допустимий рівень на 6-8°С та перепад температури повітря по вертикалі, що сягає 8°С.

Важкість праці водія зумовлена вимушеною позою протягом усього періоду керування автомобілем. Для певних категорій водіїв (наприклад, при сумісництві роботи водія, експедитора та вантажника) важкість праці зростає внаслідок вантажно-розвантажувальних робіт (нахили, перенесення вантажу).

Напруженість праці водія викликана великою кількістю сигналів в одиницю часу і високим рівнем нервово-емоційної напруги. Кількість сигналів може коливатись від 300 до 450 на годину. Високий рівень нервово-емоційної напруги обумовлений особистим ризиком, відповідальністю за безпеку інших учасників руху, іноді жорсткою регламентацією руху в часі (водії таксі, маршрутних авто тощо).

Емоційно напружена праця водія у несприятливих умовах призводить до перевтоми, погіршення стану здоров’я, що спричиняє збільшення частоти загальносоматичних захворювань, тривалості кожного випадку захворювання, переходу гострих випадків у хронічні форми та можливе виникнення професіональних захворювань.

За літературними даними частота патології серед водіїв сягає 70%. Кожен водій зі стажем роботи за професією понад 10 років може мати 2-3 хронічних захворювання. Найчастіше це захворювання органів травлення, нервової, серцево-судинної та кістково-м’язової систем.

Водії підлягають медоглядам при прийнятті на роботу, а також у процесі трудової діяльності згідно з Положенням про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженим наказом МОЗ України, МВС України від 31.01.2013 № 65/80. Медичний огляд є заходом, спрямованим на профілактику професійних, виробничо-обумовлених захворювань працівників, а також таких загальних захворювань, які можуть прогресувати через вплив шкідливих факторів виробничого середовища.

Основними оздоровчими заходами щодо створення безпечних умов праці водіїв є:

– подальше удосконалення автотранспорту в технічному і гігієнічному плані, щоб конструкції машин, у т. ч система вентиляції, герметизації кабіни мали змогу забезпечувати захист водія від впливу пилу, токсичних речовин, концентрації яких у кабіні не повинні перевищувати гранично допустимих;

– зниження токсичності відпрацьованих газів (використання альтернативних видів палива (газ, етанол), що дає можливість значно знизити концентрацію основних токсичних речовин у відпрацьованих газах);

– мікроклімат в кабіні повинен бути комфортним і підтримувати високу працездатність водія та його гарне самопочуття. Такий мікроклімат може підтримуватися за допомогою систем «клімат-контролю».

Для зниження нервово-психічного напруження та виробничої втоми водія мають велике значення фізкультурна пауза, психологічне розвантаження, повноцінний сон, дотримання режиму харчування, ведення здорового способу життя тощо.

При виконанні цих заходів праця водія має бути успішною і він буде захищеним від дорожньо-транспортних подій.